Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/azadproj/public_html/wp-includes/post-template.php on line 284

طراحی یک فیلتر وفقی به بیان ساده

اطلاعات بیشتر

طراحی یک فیلتر وفقی به بیان ساده:

یک فیلتر وفقی که همه روزه افراد با طراحی آن در ارتباط هستند، تنظیم شیر روشویی و طراحی وزن های مربوط به فیلتر(میزان باز بودن آب سرد و گرم) است. برای استفاده از این شیر و تنظیم آن در دمای ایده آل دو حالت مطرح است:

۱)    سیستم دقیقی در دسترس است و برای افراد مختلف و سلایق آنها دمای ایده آل را می داند و پس از وارد شدن نام فرد، دمای آب را به اندازه مطلوب می رساند.

۲)    بایستی خود فرد با تنظیم شیرهای آب سرد و گرم و وزن دهی به آنها به گرمای مطلوب و دلخواه خود برسد.

تقریبا در تمامی کارهای مربوط به پردازش سیگنال از عملیات کانولوشن استفاده می شود. این عملیات نیاز به پاسخ ضربه(h(t)) سیستم می باشد. معمولا در پردازش ها نیاز به طراحی فیلترهایی با طول بیشتر(حتی ۱۰ به بالا) می باشد. به همین منظور بایستی روابط دقیق مربوط به فیلترها و هدف نهایی آنها که  همان محاسبه وزن و ضرائب فیلترها می باشد. البته این فیلترها کاربردهای مختلفی از جمله system identification دارد که در این حالت بایستی پاسخ ضربه یک سیستم ناشناخته را پیدا کرد. پیدا کردن پاسخ ضربه یک سیستم معادل با پیدا کردن ضرایب فیلتر است که باید در مرحله های مختلف و با دیدن مشاهدات مختلف وزن ها را به روز رسانی کرد تا به نتایج مطلوب رسید.

برنامه هایی در فایل system identification  است که به همین منظور است و از روش های مختلفی ازجمله LMs,RLS استفاده شده است.

الگوریتم های مختلفی برای طراحی یک فیلتر وفقی مطرح است که بستگی به اطلاعاتی که در دسترس است از آنها استفاده می شود.

در برخی از مسایل مانند شیر آب، میزان گرمی ایده آل دانسته فرض شده است. در این مسائل میزان سیگنال مطلوب (desired) دانسته فرض شده است. همانطور که قبلا ذکر گردید، بسته به میزان اطلاعات در دسترس از روش هایی با سرعت های مختلف همگرایی استفاده می شود. روش LMS علی رغم جوابدهی خوب، سرعت همگرایی کمی دارد و معمولا پس از ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ مرحله همگرا می شود. روشهایی مانند RLS پس از ۱۰ -۲۰ مرحله همگرا می شوند و دلیل این امر در دسترس بودن ماتریس کواریانس مشاهدات است.

در برخی موارد نیز از فیلتر کالمن استفاده می شود. مثلا حالاتی که مقدار مطلوب desired در دسترس نباشد، از جمله ردگیری یک هدف در حال حرکت که ممکن است مسیر خود را عوض کند.

این کار محصولی از آزادپروجکت است و در سایت های دیگر شبیه سازی آن را نخواهید یافت.

در صورتی نیاز به همکاری در پروژه ها و پایان نامه های فیلتر وفقی و پردازش سیگنال خود ما را در جریان بگذارید.

۰۹۱۷۷۳۶۱۸۴۵





















دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − پنج =